کد مطلب:16626
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا اين گفته كه «علم فقه علمي اقلي است، يعني اقل احكامي را كه براي رفع خصومت لازم است ميدهد ولاغير، نه اينكه حداكثر كاري را كه براي اداره و تدبير زندگي لازم است، بياموزد»؟
اولاً: بايد توجه نمود كه قوانين اسلام منحصر در رفع خصومت نيست، بخشي از قوانين اجتماعي آن آشنا كردن شخص به وظايف است. اصولاً چه بسا افراد يك جامعه با يكديگر حالت خصومت ندارند، اما نياز به راهنمايي و آشنا كردن افراد به وظايف خويش دارند.
ثانياً: در بيان اين ويژگي بين قوانين كلي و برنامه ريزي خلط شده است، انتظار از يك دين خاتم كه با تمام چهره هاي زندگي سازگار باشد اين است كه كليات را بيان كرده و برنامهريزي را بر عهده متفكران بگذارد، و اگر بنا بود كه علاوه بر كليات، برنامهريزي نيز كند، آيين خاتم نميگشت؛ زيرا هر زمان و هر منطقهاي، براي خود نوعي برنامهاي خاص ميطلبد، وبيان اين همه تمهيدات، علاوه بر تعطيلي عقول، مايهي مشكلات است. چگونه ميتوان براي تمام اعصار برنامهريزي كرد، زيرا ممكن است چنين برنامهاي با همه چهرههاي زندگي تطبيق نكند.
مثلاً اسلام دعوت به نظافت نموده و از مصرف گوشتهاي مضر جلوگيري نموده و پاكي و پاكيزگي را جزو برنامههاي خود قرار داده ولي اين به اين معني نيست كه بشر در پياده كردن اين اصل از هر نوع تلاش بي نياز باشد، بلكه تحقق بهداشت جامعه در هر زمان به دليل استفاده از تجارب علمي آن زمان، بايد شكل علمي به خود گيرد.
عين اين سخن در مورد قضاوت، محاكمات، روابط بين الملل و غيره نيز جاري است.
: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.